Σεισμός στο σχολείο…

Πραγματοποιήθηκε σήμερα σεμινάριο στη Ρόδο με θέμα «Το γεωδυναμικό πλαίσιο της Ρόδου και η αντισεισμική προστασία των σχολείων» που συνδιοργάνωσαν ο Σύλλογος Διάδοσης Φυσικών Επιστημών (Συ.Δι.Φ.Ε.), η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου και ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού & Προστασίας (Ο.Α.Σ.Π.) στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του 5ου Γυμνασίου Ρόδου.
Ομιλητής ήταν ο Πρόεδρος του (Ο.Α.Σ.Π.) και καθηγητής του Ε.Κ.Π.Α Δρ. Ευθύμιος Λέκκας.

Ιστορικός είναι ο σεισμός που έγινε στις 12-5-2008 στην Κίνα, στις 14:27, τρία λεπτά πριν σχολάσουν τα σχολεία, που άφησε πίσω του χιλιάδες νεκρούς μαθητές και ονομάστηκε «ο σεισμός των σχολείων».

Γενικά για τους σεισμούς:
Όσο κι αν φαίνεται περίεργο, η ζωή στη Γη δρομολογήθηκε από τους σεισμούς και τα ηφαίστεια. Χάρη σε αυτά «αναδύθηκαν» οι ουσίες που είναι πολύτιμες για τη δημιουργία ζωής.
Στις φυσικές καταστροφές οφείλεται σε πολύ μεγάλο βαθμό και η μετακίνηση πληθυσμών σε όλη την ιστορία της ανθρωπότητας.
Αν στο χάρτη της Γης σημειώσουμε για ένα έτος τις περιοχές που γίνονται σεισμοί, έχουμε, με πολύ μεγάλη ακρίβεια, το περίγραμμα των τεκτονικών πλακών. Δεν είναι τυχαίο ότι οι 13 από τους 15 πολιτισμούς της Ιστορίας ευδοκίμησαν στα όρια των πλακών αυτών. Διότι εκεί ακριβώς βρίσκονται μέταλλα χρήσιμα και απαραίτητα για τη δημιουργία εργαλείων και όπλων.
Μέγεθος και ένταση σεισμού
Όταν λέμε μέγεθος (κλίμακα Ρίχτερ) εννοούμε την ενέργεια που εκλύεται εξ αιτίας του σεισμού. Όμως, η ένταση καθορίζει το μέγεθος της καταστροφής.
Η ένταση εξαρτάται από πολλούς παράγοντες: διεύθυνση του σεισμού, θέση σε σχέση με το ρήγμα, φύση του εδάφους και σχέση του με τα υλικά κατασκευής του κτηρίου και πολλά άλλα.

Οι σεισμοί τώρα στον κόσμο
Δεν επηρεάζουν τη χώρα μας οι σεισμοί στην Ιταλία, καθώς η διεύθυνση των ρηγμάτων πάει προς βορρά πριν έλθει στην Ελλάδα και ουσιαστικά τριπλασιάζει την απόσταση ανάμεσα στις δύο χώρες. Δεν αποκλείεται όμως νέος σεισμός στην Ιταλία, καθώς κάποια ρήγματα δεν έχουν «διαρραγεί» (έχουν μεγάλο όριο θραύσης και συνεχίζουν να μαζεύουν ενέργεια).

Σεισμοί και Ελλάδα
Οφείλονται στη σύγκρουση της Ευρωπαϊκής με την Αφρικανική πλάκα.
Η δεύτερη εισχωρεί κάτω από την πρώτη με την πολύ μεγάλη ταχύτητα των 10cm/έτος και λιώνει ταυτόχρονα. Αυτή είναι και η αιτία που η χώρα μας είναι σεισμογενής.

Σεισμοί και στατιστική μελέτη στον ελλαδικό χώρο
Μόνο τα τελευταία 20 χρόνια γίνεται συστηματική στατιστική μελέτη των σεισμών, χάρη στην αλματώδη εξέλιξη της τεχνολογίας στη συλλογή πληροφοριών. Στον σεισμό της Καλαμάτας, 30 χρόνια πριν, έπρεπε να έρθει το ΚΤΕΛ στην πόλη, για να μεταφέρει το χαρτί του σεισμογράφου στην Αθήνα.
Ιστορικά, οι περισσότεροι σεισμοί καταγράφονται στα Μετέωρα, μόνο και μόνο γιατί οι καλόγεροι κρατούσαν σημειώσεις. Για την Ζάκυνθο, ας πούμε, δεν υπάρχουν ιστορικές αναφορές σεισμών.

Σεισμοί και δόμηση
Δεν είναι πάντα απορριπτέο το μαλακό έδαφος. Ίσα-ίσα, απορροφά, καθώς ταλαντώνεται, μέρος της ενέργειας του σεισμού. Αντίθετα, δόμηση σε βράχο, με άρτια υλικά, δεν συνεπάγεται απόλυτη ασφάλεια, καθώς ο βράχος δεν ταλαντώνεται και δεν απορροφά μέρος της ενέργειας που απελευθερώνει ο σεισμός.

Σεισμοί και αρχαία μνημεία
Κτίσθηκαν με υλικά από το έδαφος της περιοχής, άρα εκτελούν την ίδια ταλάντωση σε περίπτωση σεισμού, άρα μοιράζονται ομοιόμορφα την ενέργεια απελευθέρωσης.

Σεισμοί και Ρόδος
Ο Αττάβυρος δεν είναι παρά προέκταση του Ταΰγετου!
Ο Αρχάγγελος έχει την πιο πολύπλοκη δομή εδάφους, από σεισμολογικής πλευράς, στην Ευρώπη!

Σεισμοί και σχολεία
Το 85% των σχολείων της Ελλάδας είναι σύγχρονα. Ο κίνδυνος από κατάρρευση του κτηρίου είναι σημαντικά μικρότερος από αυτόν που προκαλείται από πτώσεις σοβάδων, βιβλίων, προτζεκτόρων κλπ. Γι αυτό, δεν συνίσταται οι μορφή «τριγώνου» από τους μαθητές, όπως γίνεται στην Αμερική, αλλά η κάλυψή τους κάτω από το θρανίο. Όταν ο σεισμός τελειώσει, συνίσταται η μεταφορά τους σε αίθριο μέρος.

Βέβαια, σε πρώτη φάση, η πολιτεία ενδιαφέρεται πρώτα για τα νοσοκομεία και τα ξενοδοχεία και μετά για τα σχολεία.
Τα νοσοκομεία λειτουργούν 24 ώρες τη μέρα και πρέπει να έχουν εξασφαλισμένη την παροχή ενέργειας σε περίπτωση σεισμού, τα ξενοδοχεία λειτουργούν όλη μέρα μεν, δεν είναι απαραίτητη η ενεργειακή τους αυτονομία, αλλά έχουν πελάτες που δεν γνωρίζουν από σεισμό.

Με λίγα λόγια, κάθε σχολείο πρέπει να έχει το δικό του σχέδιο, από τη στιγμή που η Πολιτεία αδυνατεί, με βάση τις γενικές οδηγίες που αναφέρθηκαν παραπάνω και τη θέση του σχολείου.
α) κάτω από τα θρανία, όσο διαρκεί ο σεισμός
β) σε εξωτερικό ασφαλή χώρο, μέχρι οι γονείς να παραλάβουν τα παιδιά

γ) Και, φυσικά, ψυχραιμία… Διαφορετικά…

https://www.youtube.com/watch?v=wJ0LDGVEvOE

 

Advertisements