Η φιλοσοφία ενάντια στο φανατισμό

Η εποχή που ζούμε διακρίνεται από τις αντιφατικές εικόνες της, τη μετάδοση χιλιάδων πληροφοριών και απόψεων κάθε είδους: από επιστημονικές και ψυχαγωγικές μέχρι εκείνες των φανατικών εξτρεμιστών. Με ποιο τρόπο μπορεί κάποιος να επεξεργαστεί αυτή την πληθώρα πληροφοριών στον σύγχρονο κόσμο;

Η καθηγήτρια Angie Hobbs από το Πανεπιστήμιο του Sheffield θεωρεί ότι η διδασκαλία της φιλοσοφίας είναι το μέσο εκείνο που μπορεί να βοηθήσει τους νέους να αξιολογούν καλύτερα τις πληροφορίες, να αμφισβητούν την παραπληροφόρηση, να αντιμετωπίζουν το φανατισμό. Οι νέοι άνθρωποι, ίσως περισσότερο από κάθε άλλη εποχή, χρειάζονται τα εργαλεία εκείνα που θα τους επιτρέψουν να αντισταθούν στις ιδεολογίες και τις πληροφορίες που τους διδάσκουν τι ακριβώς πρέπει να σκέφτονται.

« Σε έναν κόσμο που η εσκεμμένη διάδοση της παραπληροφόρησης είναι κοινός τόπος, και οι φράσεις «μετα-αλήθεια» (post–truth) και «εναλλακτικά γεγονότα» εμφανίζονται με ανησυχητική συχνότητα, η εκπαίδευση οφείλει να κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να βοηθήσει τους μαθητές να μάθουν να αναλύουν και να προβληματίζονται για όσα διαβάζουν και ακούν », σημειώνει η Hobbs. Και προσθέτει : «Οι νέοι θα πρέπει να κατανοήσουν τη σημασία που έχουν οι έννοιες της σαφήνειας και της ακρίβειας, τα επιχειρήματα και τα αποδεικτικά στοιχεία στη συγκρότηση μιας άποψης, στη λήψη μιας απόφασης ή στη μετάδοση μιας πληροφορίας».

Η μελέτη της φιλοσοφίας μπορεί, σύμφωνα με τη Hobbs, να προφέρει στους νέους τα εργαλεία για να αναλύουν σύνθετα γεγονότα και καταστάσεις και να εντοπίζουν τις προσπάθειες ορισμένων κύκλων που επιχειρούν εσκεμμένα να αλλοιώσουν τις έννοιες της πραγματικότητας, της αλήθειας ή της εξειδίκευσης. Οι φιλοσοφικές θεωρίες, με τον πλούτο των επιχειρημάτων και των ιδεών τους, μπορούν να τους βοηθήσουν να προσεγγίζουν διεξοδικά σύνθετες έννοιες και να κατανοούν καλύτερα τη φύση της εικονικής πραγματικότητας ή ακόμα και της παρουσίας τους στα κοινωνικά δίκτυα.

Πηγή

Advertisements